MOUNTFIELD

O zákazníkovi

Mountfield a.s. je největší český i slovenský prodejce zahradní techniky, zahradního nábytku, bazénů a dalších potřeb pro zahradu. V současnosti provozuje síť 74 vlastních prodejen a přibližně stejný počet servisních středisek a bazénových center.

O skladu zákazníka

Společnost Mountfield zásobuje prodejny a servisy ze dvou budov centrálního skladu v logistickém parku Strančice. V objektu původního hlavního skladu o ploše 9 200 m2 se skladují náhradní díly, drobné zboží a bazénový sortiment.

Nový sklad o ploše 14 600 m2 slouží k zaskladnění velkoobjemových položek s vysokou obrátkovostí, jako je zahradní technika, kamna či nábytek. Kapacita činí 16 800 paletových pozic. Nový sklad představuje moderní crossdockové centrum s příjmovými rampami a expediční částí na opačné straně. Fungují zde pracoviště s baličkami pro kompletaci paletových zásilek pro jednotlivé pobočky.

Původní stav a potřeba změny

V minulosti bylo pro podporu skladového hospodářství využíváno tištěných výdejek. Veškerá potvrzení příjmu položek a jejich expedice se zpracovávala ručně a zpětně zadávala do podnikového systému. Podporu logistických procesů zajišťoval modul Správce skladu v ERP MS Dynamics NAV. „Pro náš záměr modernizovat logistické procesy již ERP systém nenabízel požadované možnosti a skladový modul systém zatěžoval. Naším cílem bylo zavést externí řešení, které by podporovalo požadované funkce a rozvoj logistiky,“ říká Lukáš Roučka. Práce s tištěnými doklady limitovala další expanzi. Společnost Mountfield se potýkala s chybovostí a záměnami zboží i problémy s prováděním inventur.

Implementované řešení řízeného skladu

Rozšiřování sortimentu a prodejní sítě si vyžádalo expanzi logistického zázemí a modernizaci logistických procesů. Na podzim roku 2013 Mountfield přistoupil k implementaci systému řízeného skladu ve stávajícím skladu. V jeho bezprostřední blízkosti byl pak o půl roku později otevřen nový sklad, do něhož byl WMS rozšířen.

O projektu

Implementaci WMS společnost KODYS zvládla za méně než tři měsíce. Proběhla v období mimo hlavní sezónu. Integrace WMS Accellos do stávajícího ERP systému nepředstavovala pro KODYS díky dlouholetým zkušenostem s daným řešením komplikace. Informační systém eviduje přibližně 30 000 skladových položek. Drtivou většinu tvoří náhradní díly; počet běžných obchodních jednotek zboží dosahuje cca 1 500.

WMS Accellos představuje vysoce modulární řešení, které je možné snadno rozšiřovat o další funkcionality podle potřeb uživatele. Po roce úspěšného využívání systému má management společnosti Mountfield vize, jakým směrem by se mohlo řešení rozvíjet. Uvažuje se o rozšíření systému na prodejny a implementaci modulu pro plánování a řízení nakládky.

Hodnocení přínosů zákazníkem

Implementace WMS radikálně zrychlila průtok zboží skladem. Proces zaskladnění je z hlediska práce s WMS velmi jednoduchý a rychlý, na což kladl uživatel v zadání důraz. Nasazením systému došlo ke zvýšení rychlosti a přesnosti vychystávání zboží a provádění inventur a uživatel systému získal přehled o stavu skladových zásob v reálném čase. Díky zvýšení účinnosti logistických procesů bylo možné ve starším skladu přejít na jednosměnný provoz.

Přesná kvantifikace nárůstu efektivity logistických procesů je však obtížná, neboť během provozu nového skladu došlo k významnému rozšíření sortimentu: „Před rokem obsahovala průměrná objednávka 80 položek, dnes je to již 111 položek. Za pouhých několik měsíců se sortiment rozrostl o padesát položek“ uvádí Lukáš Roučka, ředitel logistiky Mountfieldu.

Jako hlavní výhodu vnímá pan Roučka transparentnost logistických procesů a snadné plánování. „Pouhým pohledem na přehled objednávek na daný den získáváme jasnou představu o počtu pracovníků potřebných pro jejich zajištění. WMS nám umožňuje přidělovat na realizaci konkrétní objednávky optimální počet operátorů a poskytuje nám účinný nástroj pro kontrolu jejich produktivity.“ Nesporným benefitem je možnost shromažďování klíčových provozních dat a jejich analýzy.

Použitý hardware

Další reference - řízený sklad