Čtyři noví zaměstnanci týdně v JIP Východočeská díky hlasové technologii K.voice

Největší český distributor potravin JIP Východočeská využívá hlasovou technologii ke zvýšení produktivity skladových operací a zjednodušení zaškolení nových skladníků.


O zákazníkovi

JIP Východočeská je rodinná společnost, založená v roce 1994, zaměřená na velkoobchodní a maloobchodní prodej potravin s celorepublikovým pokrytím. JIP nabízí svým zákazníkům kompletní sortiment (koloniální zboží, nápoje, non food, drogistické zboží, mražené a čerstvé zboží), logistiku a všechny služby spojené s procesem moderního prodeje.

Skupina JIP zásobuje své zákazníky z 15 velkoobchodních skladů a v dohledné době plánuje výstavbu nových logistických center ve Zlíně a Ostravě. Velkoobchodní sklady fungují v režimu řízeného skladového hospodářství (systém FIFO).

Situace před zavedením hlasového řešení

U dodávek mobilních terminálů trvá naše vzájemná spolupráce již řadu let. Díky situaci na trhu práce se během několika let stala Česká republika zemí s extrémně nízkou nezaměstnaností. Výsledný nedostatek kvalifikovaného personálu zasáhl i JIP, který se těžko snažil najít zaměstnance pro svůj centrální sklad v Bořanovicích severně od Prahy.

Velká část z 60 skladníků pracujících v tomto skladu na tři směny pochází z Rumunska, Ukrajiny a dalších jihoevropských zemí. Po vyčerpání tříměsíčního pracovního povolení se mnoho z nich vrací domů.

"Setkáváme se se čtyřmi až pěti novými skladníky týdně, z nichž obvykle nikdo nemluví česky," říká  provozní ředitel Ing. Aleš Groulík. JIP proto hledal řešení, které může zjednodušit proces zaškolení a umožnit bezchybný výkon v co nejkratším čase. Kromě toho bylo zapotřebí, aby se proces výdeje stal mnohem produktivnější, aby bylo možné efektivně čelit ročnímu růstu tržeb (10%), aniž by se museli najímat noví pracovníci.

Cíle projektu

  • Zvýšení produktivity a efektivity skladových operací
  • Co nejefektivnější zaškolení nových zaměstnanců
  • Zjednodušení a rychlejší navádění nových zaměstnanců
  • Snížení nákladů na opravy čteček a mobilních terminálů
  • Zlepšení pracovních podmínek a spokojenosti zaměstnanců
  • Vyšší transparentnost skladových procesů

Řešení

Na základě těchto skutečností jsme navrhli využít a zavést hlasovou technologii Honeywell Voice. Již o 4 měsíce po nasazení první uživatelé pracující s hlasovou technologií ukončili práci s ručními skenery.

Skladník se systémem komunikuje pomocí řeči, takže nemusí ztrácet čas čtením příkazů z displeje terminálu a ani následným potvrzováním pomocí klávesnice. Objednávky jsou nejprve přenášeny z WMS do modulu K.voice, který je pomocí WLAN posílá do hlasového zařízení Talkman. Talkmen následně generuje hlasové příkazy a posílá je přes bluetooth do headsetu operátora.

Noví zaměstnanci se tyto kroky v pracovním postupu naučí velmi rychle, protože je systém vícejazyčný. Skladníci tak mohou začít okamžitě pracovat, což vede ke snadnějšímu zaškolení a tím i rychlejšímu dosažení očekávané produktivity.   

Naše systémové řešení K.voice poskytuje správu všech zařízení -  stav terminálů, životnost baterií a dokonce lze ovlivňovat funkcionalitu systému a jednoduše nasazovat nové verze hlasových dialogů.

Byla použita tato zařízení:

  • 60 bluetooth headsetů SRX2
  • 60 A710 terminálů Talkman
  • VoiceCatalyst 2.1 voice control software
  • VoiceConsole 5.x

Výsledek očima zákazníka

Reakce na implementaci hlasového řešení provozního ředitele JIP Východočeská Aleše Groulíka.

„KODYS je našim dlouholetým dodavatelem. Dodával nám terminály, čtečky a ostatní technologie. Je také vítězem výběrového řízení díky jejich vlastnímu řešení K.voice  společně s hlasovou technologií Honeywell Voice. Během tohoto období se KODYS z dodavatele hardware stal systémovou a poradenskou společností“ tvrdí Aleš Groulík. 

„Zaučování nových pracovníků funguje velmi dobře, protože je systém multi-jazyčný. Kvůli situaci na trhu práce jsme se nevyhnuli tomu, že využíváme i zahraniční pracovníky. Je to pro ně velmi komfortní zaučovat se v jejich rodném jazyce a dle zkušeností, které se systémem máme, dokážeme mít pracovníka plnohodnotně připraveného během 3 dnů zaškolování, přičemž rotace zaměstnanců je zde velká. To znamená, že zaučujeme 4 až 5 lidí týdně a nemáme s tím sebemenší problémy“  dodal.

„Můžeme vidět, co vlastně každý skladník dělá, například jak rychle pracuje a kolik času uplyne mezi dvěma objednávkami. S vychystáváním pomocí hlasu se nám podařilo zvýšit produktivitu o 20% a zároveň se snížily náklady na opravu vadných čteček a terminálů, což má významný dopad na náklady této pobočky“.

Ing. Aleš Groulík

Provozní ředitel JIP Východočeská, a. s.